Badania marketingowe soków pozwalają uzyskać wiele informacji na temat preferencji klientów, ich przyzwyczajeń oraz wymagań co do tego typu produktów. Takie informacje można otrzymać na wiele różnych sposobów, w zależności od potrzeb producenta. Jakie są najczęściej wykorzystywane w tym zakresie metody badawcze?
Technika CAWI
Jednym ze sposobów przeprowadzania badań marketingowych soków jest technika CAWI, czyli ankiet wspieranych komputerowo. Generalnie stanowi ona podstawę do przeprowadzania różnego rodzaju badań marketingowych, pozwala bowiem dotrzeć do dużej grupy osób i to w naprawdę krótkim czasie.
Dużym atutem tej metody jest również to, że można na bieżąco analizować spływające do bazy wyniki, które tak czy inaczej pozyskiwane są w zaledwie kilkanaście godzin.
Metodę CAWI często stosują eksperci Centrum-Badawczo Rozwojowego Biostat®, którzy dysponują również platformą Badanie-Opinii.pl do jej realizacji. W jej bazie znajduje się ponad 100 tys. ankietowanych podzielonych według szeregu różnych kryteriów. Sprawia to, że z badaniem marketingowym soków można dotrzeć do bardzo precyzyjnie sprofilowanej grupy osób.
Badania fokusowe
Kolejną metodą z której można skorzystać przy badaniach marketingowych soków, jak i również wielu innych produktów, są Zogniskowane wywiady grupowe, czyli badania fokusowe. Wdraża się je wtedy, gdy w sposób bardziej szczegółowy chce się poznać konkretne zjawiska, gdyż uczestnicy mogą wypowiadać się w swobodny, nieustrukturyzowany sposób.
Ograniczeniem w przypadku badań fokusowych jest subiektywizm takiego badania, dlatego też tak ogromną rolę odgrywa doświadczenie badaczy na każdym etapie realizacji.
Tę metodę również stosują eksperci Centrum-Badawczo Rozwojowego Biostat®.
Indywidualne wywiady pogłębione
Następną techniką, która może być zastosowana w przypadku badań marketingowych soków jest Indywidualny wywiad pogłębiony i polega on na indywidualnej rozmowie jednego respondenta z badaczem.
W większości przypadków metoda ta stanowi uzupełnienie dla innych, wiąże się bowiem z kilkoma ograniczeniami takimi jak:
- możliwość przeprowadzenia rozmowy niezgodnie z metodologią,
- trudność w rekrutowaniu uczestników,
- konieczność poświęcenia dużej ilości czasu na jednego ankietowanego,
- trudność w późniejszej analizie wyników.
Jest jednak szereg przypadków, gdy badanie marketingowe soków przeprowadzone przy udziale tej techniki może zagwarantować naprawdę ciekawe rezultaty. Takie sytuacje to m.in.: chęć wprowadzenia na rynek nowego produktu, niska wiedza o docelowym kliencie przedsiębiorstwa oraz o jego potrzebach i posiadanie produktu, który na tle konkurentów notuje bardzo niską sprzedaż.
Wówczas wnioski z Indywidulnych wywiadów pogłębionych pozwalają zdecydowanie lepiej poznać konsumentów oraz ich potrzeby, a także na tej podstawie opracować soki, które wpiszą się w ich oczekiwania.
Jak widać metod przeprowadzania badań marketingowych soków jest wiele i co istotne, można je ze sobą łączyć.