Niewątpliwie analiza statystyczna jest priorytetem w wielu dziedzinach, a wnioski, które daje niejednokrotnie pozwoliły na celne decyzje w biznesie. Uniwersalność analiz pozwala na wykorzystanie jej w każdej dziedzinie, gdzie w grę wchodzą ogromne liczby danych i chęć wyciągnięcia z nich wniosków. Analiza statystyczna jest tak naprawdę ostatnim krokiem w procedurze badań statystycznych i aby wynik był miarodajny należy wcześniej:
- Ustalić jakie informacje mają przekazać dane
- Zaplanować proces badania
- Podsumować zebrane dane
Najczęściej wykorzystywane metody w analizie statystycznej to metody analizy: wariancji, korelacji, regresji, analiza czynnikowa i szeregów czasowych. Metoda wykorzystana do badań jest zależna od rodzaju zleconych zadań, ponieważ nie do każdego sektora można wykorzystać jedną metodę.
Uniwersalność w działaniach
Analiza statystyczna jest na tyle elastyczna i uniwersalna, że pomaga rozwiązać problemy na wielu polach, m.in.:
- Redukowanie awarii i ilości reklamacji w sklepach
- Wyszukiwanie odpowiedniego rynku zbytu dla wybranego towaru
- Badanie zadowolenia klientów i umiejętne zwiększanie ich lojalności wobec firmy
- Skuteczne prognozowanie sprzedaży
- Sprawna rekrutacja pracowników
- Maksymalna eksploatacja ukrytych możliwości handlowych
Wiedza, która przynosi same korzyści
Bezapelacyjnie wiedza, którą analiza statystyczna nam dostarczy jest bezkonkurencyjna i unikatowa. Dobrze wykorzystane wnioski, które zostały wyciągnięte z analizy pozwolą na manewrowanie operacjami w firmie i dostosowywaniem się do potrzeb rynku, a jak wiemy rynki aktualnie są piekielnie dynamiczne i należy im dotrzymywać kroku, ponieważ każde zawahanie rzuci cieniem na przyszłość firmy. Zatem nie warto myśleć ile analiza statystyczna może kosztować. Należy myśleć co mi ta analiza da? W jakim kierunku mnie poprowadzi?