Branża FMCG jest branżą produktów codziennego użytku, szybkozbywalnych oraz takich, które zaspokajają podstawowe potrzeby konsumentów. Ich cechą charakterystyczną jest bardzo wysoki stopień konkurencyjności, a co za tym idzie wejście oraz utrzymanie się na rynku jest bardzo trudne. Rynek produktów FMCG oznacza dużą liczbę klientów i wysokie zapotrzebowanie na owe produkty. Koszty produkcji są stosunkowo niskie, natomiast sprzedaż jest masowa. Wielość marek jednego produktu z jednej strony oznacza zapewnienie zbytu, lecz klienci często bywają wierni „swojej” marce. Aby wejść na rynek z produktem zalecane jest przeprowadzenie badań rynku FMCG i badań samego rynku, w celu rozeznania się w sytuacji. Wiąże się to jednak z ponoszeniem ogromnych kosztów działań marketingowych. Na samym początku, po zdecydowaniu się na przeprowadzenie badań, warto zastanowić się czego oczekują klienci, ile są w stanie zapłacić za dany produkt, co warto wprowadzić na rynek, jak usprawnić dystrybucję, co już się sprawdziło oraz jak skonstruować kampanię marketingową, aby trafiła do odbiorców.
Zlecanie badań
Podczas procesu konceptualizacji, firma zlecająca badanie musi odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań. Między innymi: do kogo ma być skierowany? Jaka ma być jego cena? W jaki sposób należy go sprzedać? Jak go zareklamować? W trakcie konceptualizacji bada się również konkurencję, a mianowicie jaka jest ich strategia firmowa i w jaki sposób docierają do klientów. Jeśli firma wprowadzi już na rynek swój produkt, to zalecane jest okresowe badanie rynku FMCG skuteczności realizowanej kampanii reklamowej. W tym celu przeprowadza się testy konceptów oraz gotowych produktów. Nie należy zapominać o badaniu postrzegania marki, rozpoznawalności logotypów, nazwy, opakowania, skuteczności reklamy, zwyczajów konsumenckich oraz w wielu innych aspektach.
Najczęściej wykorzystywanymi metodami badań są jakościowe. Warto zapamiętać, że są one stosunkowo kosztowne i długotrwałe. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej próby badawczej, można uogólnić wyniki na całą populację. Zmienne brane pod uwagę w tym przypadku to: zmienne gospodarcze, demograficzne, styl życia, sytuacja zdrowotna, preferencje zakupowe i inne. Kiedy próba zostanie wyznaczona, rozpoczyna się etap zbierania danych. Kolejny krok to analiza zebranego materiału. Warto zastosować się do jednej lub dwóch metod. Szczegółowe dane liczbowe dostarczają dane z metod ilościowych. Dzięki nim tworzone są strategie rozwoju firmy.