Prowadzisz placówkę medyczną i chciałbyś zyskać pewność, że będzie ona notować stały wzrost zysków w ramach oferowanych usług. Musisz więc koniecznie przeprowadzić badania opinii pacjentów. Dzięki temu dowiesz się, czy są oni zadowoleni z jakości obsługi – zarówno na recepcji, jak i w kontakcie z personelem medycznym.
Badania rynku farmaceutycznego – klucz do sukcesu
Dzięki realizacji badania opinii pacjentów zdołasz się dowiedzieć, w jakich konkretnie obszarach konieczne jest wdrożenie zmian oraz usprawnień. Uda Ci się zarazem zidentyfikować te kwestie, które wymagają utrwalenia. Zdołasz dzięki temu zwiększyć lojalność pacjentów względem ośrodka medycznego i unikniesz w konsekwencji ryzyka ich odejścia do konkurencji.
Jakie metody mogą mieć zastosowanie?
Realizacja badań satysfakcji pacjentów może przebiegać zarówno z wykorzystaniem technik pomiarów jakościowych, jak i ilościowych. W pierwszym przypadku zazwyczaj prowadzone są indywidualne wywiady pogłębione oraz badania fokusowe (FGI). Pozwalają one uzyskać głęboki wgląd w potrzeby i oczekiwania pacjentów, po czym dostosować ofertę usług medycznych.
Równie dobrym rozwiązaniem będzie również przeprowadzenie ilościowych badań ankietowych. Agencja badawcza zazwyczaj wykorzystuje w tym celu własny panel badań internetowych lub realizuje wywiady telefoniczne w studiu CATI. W ten sposób możliwe jest pozyskanie reprezentatywnych danych od dużych grup respondentów i nic nie stoi na przeszkodzie ku temu, aby wnioski uogólniać na pełną populację.
Od czego uzależnić wybór techniki?
Może się w tym miejscu pojawić pytanie, jakie czynniki należy zatem brać pod uwagę zanim dojdzie do ostatecznego wyboru technik w badaniach opinii pacjentów. Otóż najważniejszą determinantą warto uczynić ich możliwości, zwłaszcza ze względu na wiek oraz – co za tym idzie – umiejętność obsługi nowoczesnych urządzeń. Starsi pacjenci zazwyczaj znacznie z tego powodu preferują badania telefoniczne, gdyż nie są w stanie sprawnie posługiwać się komputerem. Młodzi respondenci natomiast zdecydowanie bardziej zainteresują się uczestnictwem w pomiarach, jeżeli będą mogli wypełnić ankietę na urządzeniu mobilnym lub w systemie internetowym.
Podsumowanie
Nie pozwól zatem aby pacjenci z powodu niezadowolenia z jakości obsługi w placówce medycznej podjęli decyzję o odejściu do konkurencyjnego ośrodka zdrowia. Podejmij decyzję o zleceniu agencji badawczej realizacji badania rynku farmaceutycznego i zdobądź cenne z biznesowego punktu widzenia informacje. Dzięki wdrożeniu uzyskanych wniosków na pewno zyski osiągane przez placówkę znacząco wzrosną!