Sondaż jest bardzo popularną formą społecznej legitymizacji. Opinie uzyskane bezpośrednio od respondentów pozwalają z dużą dozą prawdopodobieństwa wnioskować na przyszłość i podejmować decyzje korzystne dla organizacji w perspektywie czasowej.
Najpopularniejszą praktyką jest zlecanie badań opinii zewnętrznym firmom z branży badawczej. Czas oczekiwania na wyniki zleconego sondażu jest stosunkowo długi – firma badawcza zwykle zajmuje się więcej niż jednym zleceniem na raz. A gdyby tak wykonać badanie samodzielnie?
Zwykle jednak przedsiębiorstwo nie posiada działu badawczego, który zająłby się pozyskaniem materiału i analizami. W dodatku koszt wydruku ankiet sam w sobie wydaje się ogromną inwestycją. Jednak ankieta papierowa powoli staje się przeżytkiem, jako forma nieekonomiczna; pozyskane za jej pomocą dane prędzej czy później muszą zostać zdigitalizowane, żeby możliwa była dalsza ich obróbka. Coraz popularniejsze stają się metody CAWI i CATI (ang. Computer Assisted Web Interviewing i Computer Assisted Telephone Interviewing), niewymagające wydruku kwestionariuszy i umożliwiające stały wgląd w statystyki badania od jego rozpoczęcia aż do zakończenia.
Zalety CATI
Zastosowanie tych metod obniża koszty badania i skraca czas oczekiwania na rezultaty. Upraszcza także znacznie procedurę dzięki zautomatyzowaniu procesu monitorowania i zliczania danych. Dzięki temu możliwe stało się wykonywanie badań sondażowych przez samych zainteresowanych, bez konieczności zlecania ankietyzacji zewnętrznej firmie badawczej.
Potrzebne do tego celu są jedynie komputer z dostępem do Internetu, zestaw słuchawkowy i dostępne w ofercie niektórych firm badawczych oprogramowanie do CATI. Licencja takiego systemu umożliwia logowanie się w panelu administratorskim i zarządzanie badaniem. Pozwala tworzyć konta ankieterskie i projektować formularze ankietowe.
Wybór oprogramowania do CATI
Wybór oprogramowania do CATI warto uzależnić od kilku czynników. Pierwszym z nich jest zdecydowanie bezpieczeństwo – system powinien zatem automatycznie tworzyć kopię zapasową dokumentacji badania na serwerze, co zapobiegnie utracie bazy zebranych danych i utworzonych kwestionariuszy w razie awarii sprzętu komputerowego. Wsparcie techniczno-merytoryczne oferowane przez dostarczyciela oprogramowania do CATI wskazuje również na wiarygodność systemu do badań telefonicznych.
Drugi istotny aspekt związany jest z kreowaniem formularza ankietowego. Pytania kwestionariuszowe mają różną budowę, m.in. zdarza się, że badanie zakłada ocenę stopniowalną, odpowiedzi na jedne pytania odsyłają do innych pytań w zależności od wybranej opcji albo chcemy ograniczyć ilość odpowiedzi, jednocześnie pozostawiając możliwość wyboru więcej niż jednej opcji. Łatwo wówczas popełnia się błędy logiczne, których bieżące wykrywanie w czasie tworzenia formularza ankiety umożliwia moduł śledzenia logiki ankiety (przejść między pytaniami).