Medycyna to gałąź nauki, która wydaje się przypominać wielowiekowe drzewo. Jej korzenie sięgają bardzo głęboko a gałęzie są niezwykle szeroko rozłożone. Wszystko to świadczy z jednej strony o tradycjach tej dziedziny nauki, a z drugiej o jej dynamicznym rozwoju. Ten rozwój w dużej mierze determinowany jest nowymi technologiami i osiągnięciami innych nauk. A jedną z nich jest statystyka.
Medycyna a statystyka
W ostatnim czasie coraz popularniejszym działem statystyki staje się statystyka medyczna. Wiele osób kojarzy ją z pytaniami o to, na co choruje statystyczny Polak, dlaczego w ogóle chorujemy, czy jakie są preferencje Polaków jeśli chodzi o działanie profilaktyczne. W praktyce jednak badania statystyczne wnikają znacznie głębiej w dziedzinę medycyny. Przynoszą tym samym odpowiedzi na wiele ważnych pytań.
Analiza danych w medycynie
Ważnym aspektem badań statystycznych w medycynie jest analiza danych. Analizę tą bardzo chętnie wykorzystują różne środowiska, począwszy od lekarzy, poprzez farmaceutów, a na naukowcach skończywszy. Wyniki tych analiz służą natomiast rozwojowi rynku medycznego, a pośrednio podnoszeniu jakości usług czy nawet skuteczności leczenia, co jest szalenie ważne z punktu widzenia i środowiska lekarzy, i pacjentów.
Biostatystyka
Mówiąc o statystyce medycznej nie wolno nam pominąć również kwestii biostatystyki. Ta nauka łączy w sobie głównie statystykę oraz biologię. A do czego służy? Jej głównym zastosowaniem jest badanie rynku w celu opracowania skutecznej promocji leków, analizy opinii i potrzeb pacjentów. Poza tym tego typu badania statystyczne wykonuje się na potrzeby analiz klinicznych czy coraz popularniejszej biorównoważności.
Formularz CRF
To kolejny aspekt dotyczący badań medycznych. Formularz ten służy przede wszystkim obserwacji klinicznej. W nim zapisuje się wszystkie kluczowe dla badania klinicznego informacje, w tym o skuteczności leczenia czy na temat bezpieczeństwa danego środka farmakologicznego. Na ich podstawie następnie podejmowane są decyzje, czy na przykład dany lek trafi na rynek i będzie służył chorym ludziom.
Satysfakcja pacjentów
Również ona definiowana i analizowana jest poprzez badania statystyczne. Ośrodki świadczące usługi zdrowotne na podstawie tych badań kształtują zarządzanie jakością i tym samym starają się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom pacjentów. W efekcie na rynku mamy coraz więcej konkurencyjnych ośrodków leczniczych, które świadczą usługi na coraz wyższym i bardziej satysfakcjonującym poziomie. A to wszystko z pożytkiem dla pacjenta.