Bez względu na to, czy nam się to podoba, czy też nie, najbardziej lubimy to, co najlepiej znamy. Jeśli więc nasz produkt ma spotkać się z zainteresowaniem klientów, powinien być przez nich kojarzony i to w możliwie najbardziej pozytywnym świetle. To kojarzenie tak samej marki, jak i jej związku z konkretną kategorią produktową, doczekało się miana świadomości marki. Jak jednak określać jego pomoc.
Badania świadomości marki – najważniejsze wskaźniki
Gdy mówimy o świadomości marki musimy liczyć się z tym, że istnieje przynajmniej kilka wskaźników znajdujących zastosowanie podczas jej mierzenia. Rzetelna firma badawcza zwykle nie ogranicza się więc do badania świadomości marki spontanicznej. Jej oferta obejmuje również badanie pierwszej wymienionej marki oraz tak zwanej świadomości wspomaganej. Oczywiście, każdy z wymienionych wskaźników zawiera nieco inny ładunek ważnych danych.
Na czym polega spontaniczna świadomość marki?
Każda sprawdzona firma badawcza w pierwszej kolejności zaproponuje nam badanie spontanicznej świadomości marki. To właśnie to badanie da nam informację o tym, jaka grupa badanych jest w stanie wymienić markę, która nas interesuje nawet, jeśli nie uzyska pomocy badającego. Pozwoli nam to na określenie, jak silnie „zakorzeniona” jest marka w umyśle konsumenta, choć należy pamiętać o tym, że nie każdy, kto ją wymieni, jest jednocześnie osobą, która zdecyduje się na zakup danego produktu.
Inne wskaźniki poddawane badaniom
W sprawdzonej firmie badawczej możemy też zlecić badanie wskaźnika pierwszej wymienionej marki, co jest również wartościową informacją dla każdego podmiotu planującego kampanię reklamową. Dzięki takiemu badaniu możemy dowiedzieć się, jak wielu pytanych wymienia właśnie naszą markę jako pierwszą i jak prezentujemy się pod tym względem na tle naszych mniej i bardziej poważnych konkurentów.
Innym wskaźnikiem jest wspomagana świadomość marki, choć ta mierzona jest w sposób zbliżony do tego, w rzetelnej firmie badawczej jest wykorzystywany do analizy świadomości spontanicznej. Co ciekawe, im oba wskaźniki są bliższe sobie, tym lepiej, choć nie ma takiego wyniku, którego nie dałoby się poprawić dzięki starannie przemyślanej strategii reklamowej.
Jak badać świadomość marki?
Bez względu na to, jaki wskaźnik nas interesuje, każdy z nich może być badany z wykorzystaniem tak zwanych badań sondażowych. Ta same metody są też stosowane w momencie, w którym pojawia się konieczność zmierzenia relacji konsumenta i marki, choć w tym przypadku niemal każda agencja badawcza może się pochwalić autorską metodologią.