Badania rynku można prowadzić przy pomocy całej gamy metod i technik badawczych. Wśród podstawowych metod ilościowych, pozwalających precyzyjnie mierzyć natężenie danego zjawiska, znajdują się tradycyjne ankiety papierowe (PAPI), ankiety wspomagane komputerowo (CAPI), ankiety telefoniczne (CATI) oraz badania internetowe (CAWI). W badaniach rynku dość często chodzi jednak o pozyskanie subiektywnych opinii i porównywanie zdań różnych grup, dlatego niezbędne jest uzupełnianie badań ilościowych jakościowymi. Wśród nich znajdują się: indywidualne wywiady pogłębione (IDI), zogniskowane wywiady grupowe (FGI), tajemniczy klient (Mystery Shopping), studium przypadku (Case Study), czy SERVQUAL. Dopiero połączenie wybranych technik z szerokiego pakietu badań ilościowych i jakościowych, pozwala zoptymalizować proces zbierania danych potrzebnych do analizy.
Realizacja badań rynku
Przedsiębiorcy chcący skorzystać z bogatej oferty badań rynku powinni zwrócić uwagę na ich kompleksowość. Najlepiej bowiem zbadać nie tylko sam rynek, w tym jego segmentację, ofertę innych firm, ale i własne produkty (przy pomocy testów konsumenckich), markę i – co najważniejsze – klientów. Realizacja badań rynku rozpoczyna się od określenia celów i obszarów badania. Następnie wybiera się optymalne metody i techniki badawcze. Dopiero po tym etapie można przystąpić do realizacji właściwej, a więc przeprowadzania wywiadów, zbierania ankiet, testowania produktów. Co istotne, proces pozyskiwania materiału badawczego ściśle wiąże się z wykorzystywaną metodą. Dzięki wiarygodnie, profesjonalnie przeprowadzonym badaniom rynku, kompletuje się bazę danych z badań ilościowych oraz jakościowych. Następnie można przystąpić do analizy zebranego materiału i przedstawienia go w atrakcyjnej formie, nie tylko w raporcie, ale również prezentacji multimedialnej. Warto też pamiętać, że ciekawym wzbogaceniem analizy może być desk research i analiza SWOT, polegająca na identyfikacji mocnych oraz słabych stron marki, czy produktu. Dzięki analizie wskazuje się też potencjalne szansy i zagrożenia rozwojowe.
Przydatność badań rynku
Kompleksowe badania rynku stanowią użyteczne narzędzie rozwoju przedsiębiorstw. Ich zastosowanie może mieć istotny wpływ na zwiększenie efektywności działalności marketingowej. W oparciu o zebrane dane wnioskuje się o obecnym stanie przedsiębiorstwa i prawdopodobnych tendencjach rozwojowych, co stanowi podstawę do podejmowania trafnych decyzji biznesowych. Badania rynku pozwalają na zdobycie informacji o kształtowaniu się mechanizmów rynkowych.