Aby szpital mógł się rozwijać, a co za tym idzie, unowocześniać, wprowadzać najnowsze technologie, zatrudniać najlepiej wykwalifikowanych specjalistów i otaczać się najnowocześniejszym sprzętem, musi wiedzieć czego oczekują pacjenci, na co cierpią itd., by się dostosować do ich potrzeb. Badania opinii pacjentów szpitala przeprowadzane są żeby sprostać temu zadaniu. Dobrze, jeśli tego typu badania zleca się firmie zewnętrznej, która na co dzień się trudni przeprowadzaniem badań, lecz nie jest to konieczne. Można przeprowadzić takie badanie własnymi siłami, lecz trzeba przestrzegać pewnych ogólnie przyjętych zasad.
Zasady przeprowadzania badań
Przed rozpoczęciem badania opinii pacjentów, ważne jest zastanowienie się co chce się tak naprawdę zbadać, jaki obszar objąć badaniem oraz jakie elementy mają wejść w zakres ankiety pacjentów. Kolejnym ważnym krokiem jest określenie sposobu pozyskania danych do badania ankietowego pacjentów. Jeśli wszystkie elementy są ze sobą dobrze powiązane i sprecyzowane, to stają się bazą do stworzenia narzędzia, którym najczęściej jest ankieta. Warto wybrać odpowiednią metodę/technikę badawczą pod kątem grupy, do której skierowana będzie ankieta. Jeśli ankietyzacja pacjentów zaplanowana jest na młodej grupie osób, można wtedy wykorzystać do badania urządzenia multimedialne i formę ankiety Internetowej. Natomiast do badania ankietowego starszych pacjentów szpitala lepiej wybrać tradycyjną ankietę papierową. Metody jakościowe, które można wykorzystać w badaniu to: zogniskowane wywiady grupowe (FGI), indywidualne wywiady pogłębione (IDI), Tajemniczy klient (Mystery Client/Shopping). Do metod ilościowych zaliczyć można: tradycyjne ankiety papierowe (PAPI), badania wspomagane komputerowo (CAPI), badania telefoniczne (CATI), ankiety internetowe (CAWI).
Jak przeprowadzać ankietę
W celu ponownej weryfikacji ankiet, bądź przeprowadzenia badania satysfakcji pacjentów na tej samej grupie osób, warto wcześniej zebrać numery kontaktowe od badanych, przy czym nie można wykorzystać ich bez uprzednio wyrażonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Z reguły unika się poruszania kwestii drażliwych czy intymnych w ankietach pacjentów, ponieważ stają się kłopotliwe i pod względem późniejszej weryfikacji i pod względem merytorycznym. Częstym błędem, jaki jest popełniany, to założenie, że podczas jednego badania uda się przeprowadzić wywiady z wszystkimi pacjentami danego szpitala, bądź oddziału. Niestety nie jest to możliwe i dlatego zaleca się dobranie próby badawczej równiej kilkunastu procent z populacji szpitala, a wyniki na pewno będą odzwierciedlać panujące trendy. Aby wyniki były miarodajne, bardzo ważne jest opracowanie fachowego kwestionariusza ankiety. I aspekty merytoryczne i techniczne są sobie równie ważne. Warto zaznaczyć, że nie można stworzyć uniwersalnego narzędzia do badania satysfakcji pacjentów, którym przebada się wszystkie grupy respondentów, ponieważ każda grupa ma inne wymagania i potrzeby. Niektóre obszary badawcze można wykorzystać w większości ankiet. Kiedy już zbierze się materiał badawczy, następuje proces jego analizy. Długość trwania tego etapu nigdy nie jest taka sama. Przedostatnim etapem są otrzymane wnioski, natomiast ostatnim – wprowadzenie ich w życie.