Badania ankietowe stanowią jedną z najczęściej wykorzystywanych metod do pozyskiwania danych, np. w przypadku badań marketingowych czy analiz rynku. Istnieje jednak kilka metod dzięki którym można je pozyskiwać, przed wyborem warto więc dokładnie się z nimi zapoznać, nie tylko pod kątem ich zalet, ale również pewnych ograniczeń.
CATI
CATI to metoda badań ankietowych przeprowadzanych telefonicznie. Osobie zbierającej informacje pomaga oprogramowanie, w którym nie tylko zapisywane są odpowiedzi, ale które pokazuje również według jakiego skryptu ma przebiegać rozmowa.
Ta metoda badań ankietowych ma wiele zalet, od mniejszego kosztu realizacji w porównaniu z badaniami terenowymi, przez możliwość zastosowania wielopoziomowych pytań, aż po stosunkowo krótki czas wykonania.
Metoda ta znajduje zastosowanie głównie w przypadku grup respondentów, do których dotarcie jest trudniejsze, np. seniorów czy specjalistów w danych dziedzinach.
CAPI
CAPI jest metodą badań terenowych, przy czym ankieter jest wspierany dzięki urządzeniom mobilnym na których zapisuje odpowiedzi. Innym atutem zastosowania takich urządzeń jest to, że respondentowi można zaprezentować audiowizualne lub graficzne materiały, co umożliwia choćby testowanie skuteczności reklam albo elementów identyfikacji wizualnej marki.
Głównym ograniczeniem w przypadku tej techniki badań ankietowych jest fakt, że ankieter musi bezpośrednio dotrzeć do respondentów. Z tego też powodu metoda ta jest czasochłonna, co jest w jej przypadku głównym ograniczeniem i w związku z tym jest zastępowana przez CAWI.
CAWI
Metoda CAWI jest techniką badań marketingowych, która polega na wypełnianiu kwestionariuszy za pomocą Internetu. To respondent decyduje więc, kiedy udzieli odpowiedzi na zadane pytania i za pomocą jakiego urządzenia tego dokona.
Atutem CAWI jest to, że odpowiedzi na kwestionariusze są pozyskiwane w krótkim czasie i to nawet od grup złożonych z kilkuset ankietowanych. Dodatkowo w takich elektronicznych ankietach można umieszczać materiały multimedialne, dlatego również sprawdza się do testowania konceptów.
Można zadbać również o reprezentatywność grupy dzięki dokładnemu określeniu, do kogo takie badanie ankietowe ma trafić. W przypadku platformy Badanie-Opinii.pl służącej do realizacji metody CAWI, respondenci zostali podzieleni ze względu na dziesiątki różnych kryteriów, co gwarantuje, że odpowiedzi będą wiarygodne.
PAPI
Inną metodą badań ankietowych jest PAPI, czyli bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe. Wywiad jest więc realizowany twarzą w twarz, gdyż ankieter odczytuje pytania oraz następnie notuje je na karcie. Główną barierą jest długi czas realizacji, brak anonimowości respondenta, a także wysoki koszt takiego badania ankietowego.
Jak widać sposobów realizacji badań ankietowych jest naprawdę wiele, a wybór w dużej mierze zależy od możliwości finansowych zleceniodawcy oraz tego, odpowiedzi na jak kompleksowe pytania chce uzyskać.